Freediving na Vis, Chorwacja 2021

by 8/29/2021

Freediving amfory Vis Chorwacja

Powrót do Chorwacji po wielu latach!

W poÅ‚owie sierpnia wybraliÅ›my siÄ™ na tygodniowy wypad na ChorwacjÄ™, a dokÅ‚adnie na wyspÄ™ Vis, której nigdy wczeÅ›niej nie odwiedziliÅ›my. WyruszyliÅ›my z Polski razem z GosiÄ…, Bogdanem i ich pontonem... autem, ponieważ po drodze byÅ‚a misja do zrobienia. Mianowicie Izvor Cetine - źródÅ‚o rzeki, którego ksztaÅ‚t zaciekawiaÅ‚ nas kiedyÅ› na Instagramie. GÅ‚Ä™bokość w tym miejscu siÄ™ga nawet 115m, a woda o niesamowitej przejrzystoÅ›ci ma tylko kilka stopni. Tego dnia na miejscu odbywaÅ‚y siÄ™ nurkowanie eksploracyjne nurków jaskiniowych, wiÄ™c razem z nami byÅ‚ też dzwon :/ Tuż przed wejÅ›ciem rozerwaÅ‚ siÄ™ rÄ™kaw w piance 5mm i wizja wejÅ›cia do tej wody w 3mm skafandrze nie napajaÅ‚a optymizmem xD Jednak widoki wynagrodziÅ‚y wszystko i udaÅ‚o siÄ™ wykonać parÄ™ nurkowaÅ„ na okoÅ‚o 30m i schÅ‚odzić w ten upalny dzieÅ„ :)

Freediving Izvor Cetine Chorwacja

Na Vis dopłynęliśmy promem na drugi dzień, po mało przyjemnym campingu w Splicie...
Od razu dogadaliśmy się z polską bazą nurkową (Nautica) na możliwość zacumowania naszego pontonu w ich miejscu, za co jesteśmy im bardzo wdzięczni <3 (także za nocleg i wskazówki dot. miejsc nurkowych), gdyż miejsce to było bardzo wygodnie do jego rozkładania i późniejszego składania na powrót. Tego samego dnia próbowaliśmy wypłynąć na słynne amfory, ale falowanie nas pokonało, trzeba było uraczyć się spokojną zatoczka na pierwszy raz. Na drugi dzień nasze grono powiększyło się już o Dianę i Maję, które spędziły z nami resztę nurkowego wyjazdu. Już następnego dnia pogoda i morze okazały się łaskawe i naszą wodną pomykałką, w 6 osób podjęliśmy próbę odszukania amfor. Jak sami widzicie po zdjęciach w tym poście, udało się nam je odszukać i dobrze obnurkować:)

Freediving amfory Vis Chorwacja

W planach wyjazdowych mieliÅ›my jeszcze bombowiec B-24 Liberator leżacy na 40m (1944r.), który sprytnymi manewrami od razu znaleźliÅ›my i na którym morze obdarowaÅ‚o nas flautÄ…! W planach zostaÅ‚ nam wrak Teti, a wczeÅ›niej mieliÅ›my też dzieÅ„ chillu, podczas którego każdy robiÅ‚ co chciaÅ‚ czyli przede wszystkim plażowaÅ‚... co mogÅ‚o pójść nie tak? A no mogliÅ›my stracić najcenniejszÄ… rzecz, czyli naszÄ… wodnÄ… pomykaÅ‚kÄ™! ZacumowaliÅ›my jÄ… na noc w miejscowoÅ›ci Komiza, w innym dogadanym wczeÅ›niej miejscu. Jakież byÅ‚o nasze zdziwienie, kiedy po przyjeździe nastÄ™pnego dnia rano, nie byÅ‚o jej w porcie :( SZOK, ROZPACZ, NIEDOWIERZANIE... Zaczęły siÄ™ poszukiwania z lornetkÄ…, zgÅ‚aszanie sprawy w kapitanacie, poszukiwania z wody dziÄ™ki uprzejmoÅ›ci bazy B24, w której akurat odbywaÅ‚ siÄ™ freedivingowy camp Mirelii. Po godzinie otrzymaliÅ›my info, że prawdopodobnie nasz ponton odnalazÅ‚ rybak, jakieÅ› 30km w gÅ‚Ä…b morza -  a po dwóch godzinach kiedy zobaczyliÅ›my jak go holuje, kamieÅ„ spadÅ‚ wszystkim z serca! Ponton w nienaruszonym stanie wróciÅ‚ do nas jeszcze tego samego przedpoÅ‚udnia, a my zamiast lecieć nurkować postanowiliÅ›my to oblać w jeszcze wiÄ™kszym gronie, a mianowicie z OlÄ… i Mateuszem, którzy w Komizy spÄ™dzali lato :) Jak doszÅ‚o do odwiÄ…zania pontonu? Nigdy nie poznamy prawdziwej przyczyny...

Ostatniego nurkowego dnia udało się popłynąć z Komizy na słynny wrak Teti (1930r) leżący na głębokości 8-35m i miłym akcentem zakończyć nasz pobyt w Chorwacji. Po przepłynięciu z powrotem do miejscowości bazowej spakowaliśmy ponton i ruszyliśmy w 15 godzinny powrót do Polski już tylko z pozytywnymi wspomnieniami - w końcu odnalezienie się pontonu zrobiło z nas największych szczęściarzy :)

Freediving B-24 Liberator Vis Chorwacja

PJ FREEDIVING

Autorzy bloga

Jacek Master Instruktor Freedivingu AIDA i aktywny zawodnik

Pati support / social media / herbatka :)